Charles Leclerc, který pochází z rodiny milující motorsport, se přirozeně věnoval motokárovým okruhům již od raného věku. Rychle získal úspěch, zejména titul mistra Francie v roce 2009 ve věku 12 let a o dva roky později juniorský světový pohár. Zásadní střetnutí pro jeho kariéru se odehrálo v motokárách: sblížil se s Julesem Bianchi, o devět let starším sousedem z Nice. Jules jako velký bratr trénuje s Charlesem a dává mu cenné rady. Bez finančních prostředků by Charlesova kariéra v motokárách mohla skončit bez jeho mentora Bianchiho, který ho seznámil se svým manažerem Nicolasem Todtem. Ten, přesvědčený, si ho vezme pod svá křídla ve své akademii mladých pilotů. Charles bude i nadále zářit ve světové elitě motokár, dokud
2018: velmi přesvědčivý start u Sauberu
Charles přijíždí do Austrálie pouze se čtyřmi dny testování svého nového koně a skromných cílů, prostě se snaží dosáhnout bodů. Není překvapením, že začátek sezóny je komplikovaný, vůz zaostává za nejlepšími o tři sekundy. Ve svých prvních třech závodech se mu nedaří v Q1, je autorem několika spinů a v závodě vždy zůstává za Marcusem Ericssonem, svým týmovým kolegou. Příjezd do Ázerbájdžánu znamená zlom v jeho sezóně, protože velmi dobré tempo mu umožňuje kvalifikovat se jako třinácté, více než sekundu před svým týmovým kolegou. V závodě naplno využil rozmary a četné safety cary a také bezvadnou jízdu a skončil na skvělém šestém místě. Je prvním Monakem, který získal bod v F1 od Louise Chirona v roce 1950!
Po tomto vydání Charles exceluje a sublimuje svůj jednosedadlový vůz. S výjimkou své národní Grand Prix, kde odstoupil pro nedostatek brzd, má na kontě pět bodů, což je v Sauberu od roku 2015 nevídané. Charles také poprvé dosáhl do Q3 s osmým místem ve Francii v Le Castellet, pár mil. z domova. V polovině sezóny je jeho hodnocení v paddocku nejvyšší, zatímco se 13 body zaujímá v šampionátu čtrnácté místo. Pro oživení v Belgii je Charles nedobrovolným svědkem užitečnosti Halo, ochrany hlavy jezdců, instalované od letošního roku na vozech. Alonso na startu, nahromaděný, přejíždí přes svůj kokpit, chráněný Halo, což potvrdí sílu nárazu tím, že nese stopy kol McLarenu. Tento odchod do důchodu je třetí ze čtyř závodů, z účetního hlediska méně příznivého období. Na Charlese se však v zákulisí vše usmívá, protože se stále více proslýchá, že by se příští rok mohl připojit ke Scuderii Ferrari. Mladého jezdce skutečně silně podporuje skvělý režisér Sergio Marchionne, sponzor, který však během léta zemře.
V září, týden po Monze, se zoficiální veřejné tajemství: v roce 2019 bude v červené. Je to dětský sen, který se plní, vymění si místo s Kimim Räikkönenem, který se k němu připojí Sauber. Zbytek sezony vychází mladému Monačanovi téměř dokonale. I přes dva mechanické odstoupení v Singapuru a Japonsku skončil na bodech a zakončil rok se třemi sedmými místy, čímž zcela zastínil svého týmového kolegu Ericssona. Charles končí rok s celkovým počtem 39 bodů v průběžném pořadí a třináctou konečnou pozicí. Výrazně přispěl k oživení Sauberu, který však vývoj poměrně brzy zastavil. Nyní jsou všechny oči upřeny na tohoto nového miláčka veřejnosti a na jeho budoucí konfrontaci se Sebastianem Vettelem ve Ferrari,
2019: převzetí ve Ferrari
Ferrari začíná rok jako favorit s dominujícím vozem v zimních testech 2019. Charles se ukázal ve stejném tempu jako jeho slavný týmový kolega, ale ředitel Scuderie před sezónou dává věci do pořádku: Vettel je favoritem na titul a bude privilegovaný na začátku roku. Učenlivý, Charles se podvoluje, ale stále doufá, že vyhraje své první letošní vítězství. V Melbourne to byla studená sprcha v kvalifikaci a v závodě, kde se žádné Ferrari nedostalo na stupně vítězů. Charles stále udělal dobrý dojem díky strategii, která byla v rozporu se svým týmovým kolegou, kterého na konci závodu ohrožoval: už to byly týmové pokyny, které daly kiboše do cíle vrátit vozy zpět neporušené. Druhý závod v Bahrajnu je skutečným zlomem, Ferrari jsou nejrychlejší a Charles získává svou první pole position! V závodě předvedl show po nezdařeném startu: v šestém kole navzdory pokynům předjel Valtteriho Bottase a svého týmového kolegu. Přelétá závod, ale bohužel ho zradí ztráta výkonu motoru. Do cíle dorazil pomalým klusem a na třetím místě, na svém prvním hořkosladkém pódiu. Je však velmi zklamaný a zdá se, že je to superstar, kterou jsme očekávali, zpochybňuje vedení Ferrari a v závodě opět čelí chybám Vettela. dorazila do pomalého klusu a na třetím místě, své první hořkosladké pódium. Je však velmi zklamaný a zdá se, že je to superstar, kterou jsme očekávali, zpochybňuje vedení Ferrari a v závodě opět čelí chybám Vettela. dorazila do pomalého klusu a na třetím místě, své první hořkosladké pódium. Je však velmi zklamaný a zdá se, že je to superstar, kterou jsme očekávali, zpochybňuje vedení Ferrari a v závodě opět čelí chybám Vettela.
Vývoj sezóny odhaluje, že Ferrari je v přímém směru velmi rychlé, dokonce více než Mercedes, ale v zatáčkách ztrácí vše. Charles proto hodně doufá, že přijdou rychlé okruhy. To je případ Red Bull Ringu, kde mu silný motor Ferrari pomáhá k podpisu jeho druhého pole position. V čele celého závodu ho předjel Max Verstappen, který ho předjel tři kola před cílem v tvrdém pohybu, který vyvolal kontroverze. Nacházíme přihrávky obou mužů, mužné jako v motokárách, zatímco Charles musí strávit tento neúspěch a toto nové vítězství ztracené v posledních kolech… Ale jeho pravidelnost je slibná, v polovině sezóny se umístil na čtyřech stupních vítězů a špatně zachází s Vettelem v závodě i v šampionátu. Po zklamání v Německu (výjezd z trati) a v Maďarsku (čtvrtý o více než minutu) Charles netrpělivě očekává návrat letní přestávky do Spa a Monzy, která se jeví jako velmi příznivá. Ve Spa skutečně podepsal svou třetí pole position a tentokrát se mu podařilo vyhrát další den, jedním dechem před Lewisem Hamiltonem. V 21 letech je prvním Monakem, který vyhrál v F1. O týden později přijíždí F1 do Monzy a navzdory tlaku tifosi předvádí Charles mistrovský výkon. Po další pole position tvrdě zvítězil proti Hamiltonovi a stal se prvním jezdcem Ferrari, který vyhrál v Monze od Alonsa v roce 2010! Ve Spa skutečně podepsal svou třetí pole position a tentokrát se mu podařilo vyhrát další den, jedním dechem před Lewisem Hamiltonem. V 21 letech je prvním Monakem, který vyhrál v F1. O týden později přijíždí F1 do Monzy a navzdory tlaku tifosi předvádí Charles mistrovský výkon. Po další pole position tvrdě zvítězil proti Hamiltonovi a stal se prvním jezdcem Ferrari, který vyhrál v Monze od Alonsa v roce 2010! Ve Spa skutečně podepsal svou třetí pole position a tentokrát se mu podařilo vyhrát další den, jedním dechem před Lewisem Hamiltonem. V 21 letech je prvním Monakem, který vyhrál v F1. O týden později přijíždí F1 do Monzy a navzdory tlaku tifosi předvádí Charles mistrovský výkon. Po další pole position tvrdě zvítězil proti Hamiltonovi a stal se prvním jezdcem Ferrari, který vyhrál v Monze od Alonsa v roce 2010!
Zdálo se, že ho na podzimu nic nezastaví, když v šesti Grand Prix podepsal pět pole position, ale bez dalšího vítězství se Mercedes ukázal v závodě lepší. Vettel je stále více zastíněn v konfrontaci mezi dvěma autoservisy, jejichž rivalita je v Brazílii nejvyšší, kdy se oba jezdci drží a vzdávají se… Konec roku je ve znamení kontroverze, která kazí sezónu pochybnostmi o pravidelnosti motoru Ferrari. Před tlakem konkurentů vůči přemoženému italskému bloku FIA upřesňuje předpis o spotřebě oleje. Odtamtud kupodivu už nebudou žádné červené póly a výsledky, které budou v souladu. Přesto Charles ve své první sezóně v červeném více než zářil, jeho rekord se blýská deseti pódiovými umístěními, dvěma vítězstvími a sedmi tyčemi, v šampionátu skončil čtvrtý a před svým týmovým kolegou! Ferrari tam má svou novou hvězdu a dobře to pochopilo: tým v prosinci spěchal s prodloužením monackého kontraktu do konce roku 2024.
2020: zachraňte nábytek s nepovedeným autem
Rok 2020 bohužel nebude realizací krásné předchozí sezóny. Nový SF1000 je obecně propadák, je to jediné auto na startovním roštu, které je pomalejší než jeho předchůdce… Se zpožděním kvůli pandemii koronaviru se sezóna 2020 otevírá také kontroverzí kolem motoru Ferrari. FIA oznámila, že ukončila vyšetřování motoru, ale své závěry nezveřejňuje a naznačuje, že uzavřela důvěrnou dohodu s Ferrari. Od této dohody je zvláštní, že trať odhaluje opak loňského roku: Ferrari je nyní nejpomalejší F1 na přímce… Zahájením sezóny v Rakousku je strom, který skrývá les: Charles se kvalifikoval jako sedmý závodil moudře a využil výhod fakta závodu o umístění na druhém místě, oportunistické. Druhý závod je opakováním brazilské noční můry z minulého roku: příliš ohnivý, Charles visí na Vettelovi v prvním kole a dvě Ferrari musí odstoupit. Třetí kolo v Maďarsku vynechal vinou špatného výběru pneumatik: v agónii s pneumatikami dojel do cíle na jedenácté pozici, když byl jeho týmový kolega šestý, Ferrari v této fázi nebylo o nic lepší.
I přes náročnost, technickou i psychickou, Charles bojuje a září především v kvalifikaci. V Silverstone se kvalifikoval jako čtvrtý a využil defektů svých konkurentů na konci závodu a získal své druhé pódium v tomto roce. Bohužel to bude poslední v sezóně. Ve Velké ceně 70. výročí skončil čtvrtý a v následujících třech závodech zažil propad, dva odstoupení a žádné body. Realita je krutá ve Spa, kde selhává na anonymním čtrnáctém místě, kde triumfoval o rok dříve. Charles rychle pochopí, že rok má být zapomenut a musí kousnout na brzdy. Kvalifikace však přináší naději, často zmařenou v závodě. Na 1000. Grand Prix Ferrari v Toskánsku zajel Charles prvních patnáct kol na třetí pozici,
Charlesovi se obecně daří dostat ze svého vozu to nejlepší, když jeho týmový kolega Vettel, formalizující jeho odchod na konci roku, zcela zkolabuje. Charlesovi se podařilo dosáhnout dvou pěkných čtvrtých míst v Portugalsku a Turecku, i když v posledním kole ztrácí turecké pódium tím, že se příliš chamtivý snaží získat druhé místo od Pereze. Vzdálené desáté místo v Bahrajnu, to bude jeho poslední tečka v sezóně. Během druhého závodu v Bahrajnu se opět stal obětí své vášně, když na startu pověsil Pereze a poté zakončil rok na třináctém místě v Abú Zabí, jedno kolo za vítězem.
Velká naděje předchozího roku 2020 končí pro Charlese jako křížová cesta, který přesto tvrdí, že nikdy nepracoval tak tvrdě, aby se pokusil postoupit. Skončil osmý v šampionátu se dvěma pódii a držel palce pro pokrok motoru a podvozku… Bohužel kontext ekonomické krize přesvědčil týmy k částečnému zmrazení vývoje a je velmi pravděpodobné, že rok 2021 jeden ze stejných jako v Monaku, který bude příští rok spojován v červené barvě s Carlosem Sainzem, přeběhlíkem z McLarenu.
2021: frustrující a plochý rok
Charles si je na začátku sezóny 2021 jistý, motor byl důkladně přepracován a skandál na konci roku 2019 se již zdá být daleko, návrat výkonu. Nicméně propast, která dělí Ferrari od Mercedesu a Red Bullu, je stále příliš velká, Scuderia nemůže pravidelně bojovat o vítězství.
Charlesův rok bude poznamenán dobrými výkony v kvalifikaci, ale pravidelným nedostatkem úspěchu nebo výkonu v závodě, což zanechá určité frustrace. Začátek sezóny je velmi pravidelný, před jeho domácí Grand Prix v Monaku skončily čtyři závody v první šestce mimo stupně vítězů. V knížectví byl velmi čilý, zajel nejrychlejší čas v kvalifikaci, pak havaroval, když se snažil zlepšit. Udrží si pole position, ale v neděli bude muset vzdát start, auto je příliš poškozené. Pro Charlese je to srdcervoucí, zvláště když víte, jak je důležitá tyč v Monaku, a to tím spíše, že jeho týmový kolega Sainz zde v roce 2021 podepisuje první pódium Ferrari. Charles se odrazí v Baku podepsáním nové tyče, ale nedostatek rytmu jeho auto mu to jen umožňuje
Charles měl svůj nejlepší závod v Silverstone: kvalifikoval se jako čtvrtý, po kontaktu Hamiltona s Verstappenem se ujal vedení v prvním kole. Absolvuje tak 49 smyček, než ho tři kola před cílem chytí (a předjede) Hamilton. Charles byl velmi blízko vítězství, ale byl spokojen s tímto krásným druhým místem, konečně stupněm vítězů, jeho prvním po dvaadvaceti závodech! Bohužel to bude jediné v ročníku; ačkoli Ferrari vyčnívá od svého rivala McLarenu, Charles se bude muset spokojit s čestnými místy, když Sainz ve druhé polovině sezóny nastřádá další tři pódia.
Charles tak zakončil rok sedmý v šampionátu za Sainzem, což pro něj bylo poprvé v F1, když se na konci sezóny umístil za týmovým kolegou. Samozřejmě ne skvělý výsledek, ale dobrá pravidelnost (osmnáctkrát na bodech ve dvaadvaceti závodech), na níž Charles zakládá odměřený optimismus před výzvou 2022, na kterou se Scuderia celý rok připravovala.
Charles Leclerc F1 Stats | |
Grand Prix Entries | 128 |
Grand Prix Starts | 126 |
Total Points | 1121.00 |
Avg. Points per GP | 8.76 |
Grand Prix Wins | 5 (3,9%) |
Wins from pole | 4 (3,1%) |
Pole Positions | 23 (18,0%) |
Front Row Starts | 34 (26,6%) |
Avg. GP Grid | 6.6 |
GP Podiums | 32 (25,0%) |
GP Fastest Laps | 9 (7,0%) |
GP Points Finish | 96 (75,0%) |
Avg. GP Position | 5.9 |
Hat-tricks | 2 (1,6%) |
GP Retirements | 23 (18,0%) |
GP DNF’s | 18 (14,1%) |
Total GP Laps | 6.744 |